Spørsmål:
Hei.. Jeg er 37+2 dager på vei og førstegangsfødene. Jeg har fryktlig vonde kynnere og har hatt d i 2 uker. Er dette normalt? Slimproppen min er gått for 1 mnd. siden. Jeg våkner flere ganger i løpet av natten og klarer ikke å ligge pga smertene i ryggen og magen. Jeg er så sliten av å gå me disse smertene dag og natt, skal d ikke skje noe snart? Er d noe jeg kan gjøre? D begynner å slite på meg psykisk, finner ikke overskudd til å gjøre noen ting.

Svar:
Kjære deg! Det høres ikke ut som om du har det særlig godt nå, og jeg forstår at du blir fortvilet. Det høres ut til å være mer enn hva man forbinder med "normale kynnere", men på en annen side er dette så individuelt, og hva er normalt for deg? Snakk med moren din evt. søsteren din om du har noen som har født barn og spør hvordan de hadde det på denne tiden.
Du spør om det skal skje noe snart? Jeg vil tro det ut fra det du beskriver, men det blir bare antagelser. Er du blitt undersøkt vaginalt for å se om hvor moden mormunn du har/ evt. hva disse kynnerene gjør?
Jeg pleier å fortelle kvinner som har mye kynnere og plager med mensmurring/ ryggsmerter at dette er en del av modningsprosessen. Man plages på en måte ikke forgjeves. Dette er med på å gjøre deg klar for fødsel.
Er det noe du kan gjøre? Ja du kan forsøke Magnesium tbl. De får du på Helsekostbutikker. Mange kvinner forteller om et nytt liv med mindre kynnere etter å ha spist Magnesium noen dager. De virker avslappende på musklaturen. Av sammen grunn kan et /flere varme bad også gjøre god nytte.
Bare det beste er godt nok for deg nå. Prøv om du kan få til gode dager med både innvendig og utvendig ro.
Lykke til med innspurten!
Hilsen Monica.