Spørsmål:
Hei Jeg er nå inne i min 15. uke. Dette er barn nummer to. Jeg husker at jeg også var veldig slapp og trøtt med nummer en, men ikke at det varte så lenge. Jeg har dager hvor jeg bare er helt "kake" etter jobben (og det er ikke mye stress på jobben...), og det eneste jeg har lyst til er å legge meg. Er det normalt å være så slapp så lenge? Føler meg veldig unyttig hjemme... mvh Birgitte

Svar:
Du er nok innenfor "den normale varianten" som kan ta helt motet fra kvinner. Jeg synes ikke du har grunn til å føle deg unyttig på hjemmebane. Du har allerede vært på en jobb, og har god grunn til å være sliten som gravid og småbarnsmor. Vi er ikke maskiner. Vær glad for din levende kropp som forteller deg hvordan den vil ha det. Vi kan ikke alltid gå på viljen og heldigvis for det.
Du bør vel nevne det for jordmor/legen din og få sjekket noen blodverdier om det ikke slipper taket.
Vær ellers nøye med hva du spiser, sørg for litt mosjon og frisk luft ved siden av å hvile deg.
Maten vi spiser skal gi oss ny energi, ikke bare stoppe sulten.
Lykke til videre. Ta godt vare på deg selv.
Hilsen Monica.