Spørsmål:
Jeg er gravid i Uke 34 og har den siste uken vært plaget av svie i nedre del av underlivet, fra kjeden til anus. Det klør også litt og er sårt. Jeg har ikke klumpete utflod med lukt så tror ikke det er sopp. Fastlegen min anbefalte meg å bruke Sink salve. Har brukt dette i 3-4 dager nå og det lindrer. Men jeg har ikke blitt helt kvitt plagene. Kan dette være noe annet? Burde jeg ha en gynekologisk undersøkelse? Jeg ønsker også å begynne og bruke hvetekimolje for å herde frem til fødselen men vet ikke om det kan gjøre vondt verre slik jeg er nå?

Svar:
Sopp lukter ikke. Det behøver heller ikke være klumpete utflod, men ofte litt tykk med hvite gryn. Men, sopp klør. Siden ca. 1/3 av alle gravide plages av soppen Candida albicans, er det nok størst sjanse for at det er det du har fått. Det kan dessuten legen din finne ut med en enkel prøve.
Du kan om du vil prøve deg frem med en soppdrepende krem som kan kjøpes resepfritt. Er det sopp vil du oppnå bedring med en gang.
Ved å tilføre melkesyrebakterier i skjeden kan du også bli kvitt sopp eller uvennlige bakterier . Eks. yoghurt naturell uttynnet i litt vann, eller andre preparater med melkesyrebakterier som kan kjøpes på apotek.
Håper du blir kvitt plagene. Lykke til med siste uker!
Hilsen Monica.