Spørsmål:
Kjære jordmor Monica! Jeg er grabid, 16 uker på vei. har så mye vondt i hodet, at jeg begynner å bli ordentlig lei. Vondt fra jeg står opp til jeg legger meg. Jeg spiser nok, og drikker nok. Er dette pga graviditeten, eller har jeg fått hjernesvults? Dette går ut over alt, klarer såvidt jobben min, blir bare verre av å sitte å se i en dataskjerm hele dagen. Sliten da jeg kommer hjem som resluterer i krangling/masing med samboeren. Hva kan man få gjort med det?! Prøver å ta minst mulig paracet, men føler enda det blir mye.. Kjempe takknemlig for svar.

Svar:
Ja,- det er dessverre noen som får denne type hodepine som du beskriver. Det er helt forferdelig, men det går over. Den vil forsvinne, og som oftest forsvinner rundt denne tid eller ikke så lang tid fra nå av.
Kan du evt. ta det opp med fastlegen din og høre om du en uke eller to kan få halv sykemelding, evt. om du kan få annet type arbeid på jobb?
Aromaterapi, massasje eller en tur i parken hver dag etter jobb der du riktig slenger med armene for å løsne litt i stram muskulatur kan også være til litt hjelp.
Be partner om omsorg, be om forståelse og tålmodighet. Det er viktig for deg for å takle dette på en god måte.
Dersom hodepinen IKKE skipper taket bør du ta kontakt med legen din for en evt. videre sjekk.
(Blodtrykk og syn er det i orden?)
Lykke til videre! Plutselig en dag bare kjenner du; Hodepinen er BORTE!
Hilsen Monica.