Spørsmål:
Etter mine to fødsler har jeg hatt utrolig vondt i endetarmen når jeg er på do. Det er akkurat som om jeg revner der bak, og blør etter hver gang. Jeg kvier meg derfor for å bæsje. Har prøvd avføringsmiddel som lactulose, men det gjør ikke avføringen tynnere. Hva kan dette komme av, og er det noe som hjelper? Hjelp meg med mitt problem, vær så snill!

Svar:
Svar: Det høres ikke godt ut, og det skal ikke blir slik etter fødsler. Du sier at du gruer deg til å bæsje. Det kan jeg forstå, men om det er slik at du faktisk utsetter å gå på do når du kjenner trang, kan det være en grunn til at det som kommer ut blir for hardt, og av den enkle grunn lager rifter i endetarmen.
Det kan også være at du binder deg isteden for å slappe av og åpne opp i endetarms muskelen når du skal ha avføring. Det kan også være en grunn til at det gjør vondt og får rifter som igjen er vonde og blør. Du må tenke på at du skal sitte godt og avslappet, senke stumpen ned, puste dypt og rolig og nærmest slippe avføringen ut.
Drikker du for lite vann i løpet av dagen vil det meste av væsken fra tarmen være suget opp innen avføringen når endetarmen. Av den grunn kan avføringen bli svært hard.
Om disse rådene ikke vil hjelpe deg synes jeg du kan be om en kontroll hos legen din, evt. få en henvendelse til gyn.pol. på sykehuset der du fødte dersom du setter problemet i forbindelse med fødslene. Lykke til. Håper du blir bedre.
Hilsen Monica.