Spørsmål:
Hei! Jeg er i uke 36 og de siste ukene har fingrene mine (bl.a) vært hovne. Nå kjennes det ut som de holder på å "stivne", når jeg våkner om natten klarer jeg nesten ikke knytte nevene og det prikker og verker i hendene hele dagen, ikke bare når det er varmt. Er dette normalt? Var til kontroll i uke 33, da hadde blodtrykket mitt økt til 120/70, har aldri hatt høyere enn 105/, heller ikke i forrige svangerskap og begynner å engste meg litt..

Svar:
Det er svært vanlig å høre gravide klage over prikking i hender som også dovner bort eller er vonde, særlig om natten. Dette skyldes at nervene som går til hånden får det litt trangt fordi du hovner opp i svangerskapet. Det ligger et senebånd rundt håndleddet som samler nerver, blodårer og sener som går til hånden. Det danner en tunnel som kalles carpal-tunnelen.
Vi kaller dette et carpal-tunnel syndrom. (Det rammer oftest middelalrdende mennekser, og må vanligvis opereres)Gravide derimot, blir bra igjen etter fødsel.
Den kan hjelpe å bruke en støtte for håndleddet, slik at det holdes i den stillingen som gir deg minst plager.
Lykke til med innspurten!
Hilsen Monica.