Spørsmål:
Hei monica! Jeg sliter veldig med underlivet for tiden, er nå 32 uker på vei. HAr vært plaget med det siden uke 20 ca. Er skrekkelig hoven og det gjør vondt å gå og stå for lenge. Trykk følelse hele tiden. Jeg overdriver ikke når jeg sier jeg er iallfall 4 ganger større der nede enn normalt. Ser helt grusomt ut, full i opphovna blodårer, klumpete og fælt.... Kvir meg enda mer til fødsel med tanke på hvordan jeg ser ut.... Er dette normalt og vil jeg bli normal igjen etter fødsel tror du?? Er kjempebekymret for dette..... håper du kan hjelpe!

Svar:
Det er ikke uvanlig at kvinner får åreknuter og hevelse i underlivet. Begge deler går tilbake etter fødsel. Når du snakker om din hevelse, forstår jeg at dette må være både smertefult, ubehagelig og mer enn vanlig.
Jeg vil råde deg til å få en sykemedling om du ikke har det slik at du kan ha muligheten til å hvile deg (liggende) mange ganger daglig. Det vil lette for trykk og press.
Ha det som en regel:Ikke stå når du kan sitte og ikke sitt hvis du kan ligge.
Snakk med mor eller andre kvinner i familien som har fått barn og hør hvordan de haddet det i svangerskapet og etter fødsel.
Ønsker deg lykke til med de resterende uker! Ta godt vare på deg selv.
Hilsen Monica.