Spørsmål:
Hei! Etter fødsel av mitt første barn, har jeg pådratt meg nedsunken livmor og fremfall av skjedevegg (cystocele). Jeg gikk til fysioterapeut etter forrige fødsel, og fulgte et treningsprogram med knipeøvelser. Har av gynekolog fått beskjed om at jeg må leve med tilstanden, og operasjon kan vurderes når jeg er ferdig med barnefødsler. Jeg venter nå mitt barn nr to før jul. Har du noen gode råd for fødsel nr to? Er litt bekymret for at allt (livmor og fremfall) skal presses enda mere ned. Er der delte meninger om tilstanden er grunnlag for å vurdere keisersnitt? Mistenker også at jeg har fått en stor åreknute i underlivet i løpet av dette svangerskapet. Hvordan vil den reagere på det enorme presset en fødsel medfører? Takknemlig for svar.

Svar:
Det er ingen grunn for ikke å stole på gynekologen. Dette har han/hun har erfaring med. Det ikke en helt uvanlig problemstilling.
Det er ikke en keisersnitt indikasjon. Husk at et keisersnitt er en stor operasjon.
Som andregangs fødende har du en fordel. Det er ofte kort trykketid.
Åreknuten vil klare seg. Åreknuter i underlivet er heller ikke en unormal tilstand, men du kan nok oppleve en del nedtrykk smerter/ubehag etterhvert som magen vokser. Du bør hvile liggende mange ganger i løpet av døgnet for å avlaste trykket.
Kanskje vil du trenge en sykemelding/svangerskapspenger om dette ikke kan la seg gjøre der du jobber.
Håper du får  gode mnd. frem til jul.
Hilsen Monica.