Spørsmål:
Jeg er gravid i uke 15 og har store problem med hard mage. Har hatt det ganske lenge, men siste par uker har det blitt enda verre. Jeg prøver å følge alle gode råd, som svisker, masse vann, mosjon, fiberrik kost, linfrø, biola etc. Har og prøvd duphalac uten at det hjalp. Holder på å bli sprø. Det er ikke fullstendig stopp, men hver dag er en kamp for å få ut bare litt. Er og redd for at det ikke er bra for babyen at jeg må ta så fælt i når jeg prøver å gå på do. Vet at det ikke er bra for hemorroider, men hva annet skal jeg gjøre? Er det noe jeg gjør galt? Føler meg helt oppfyllt, og lurer på om jeg kan prøve dulcolax-tbl.

Svar:
Det høres ikke godt ut. Du må bare fortsette med alt det riktige hver dag : rikelig med vann, mosjon, fiberrik kost, linfrø o.s.v.
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med en helsekost butikk og spørre etter frukt fiber som er presset sammen til store innpakkede karameller.
Likeledes kan jeg anbefale akupunktur som kan være svært effektivt.( Sørg for å finne en akupunktør med medlemsskap i NAFO.)
Det er ingen gunn til å bekymre seg for fosteret i forhold til å få ut avføringen. Du derimot kan få hemorroider.
Lykke til!
Hilsen Monica.