Spørsmål:
Jeg er gravid i uke 24 med barn nummer to. Problemet mitt begynte rundt uke 18 da jeg begynte å få vondt nedover det ene beinet og i korsryggen / hoften. Regner med at dette er bekkenløsning? Jeg har også vondt "oppi" underlivet ganske ofte. Kjennes som sterke menssmerter. Disse kommer når jeg står og går mye. Jeg fortalte dette til jordmor på siste kontroll, og hun undersøkte meg, og fant ut at livmorhalsen er myk. Er dette farlig? Kan det være fare for for tidlig fødsel?
Jordmoren anbefalte et par uker med sykemelding, og det har jeg ordnet med nå. Men er det lurt å begynne å jobbe igjen da? Er lærer med mye ståing og gåing, og dessuten har jeg en 6-åring å ta meg av også. Merker at smertene kommer lett, f. eksempel etter en tur på byen...

Svar:
Svar: Hvis disse smertene som du beskriver blir oppfattet som kynnere/ falske rier og de vurderes til å være mer enn det som ansees som vanlig, kan det være en god idé at jordmor henviser deg til en gynekolog, til en innvendig ultralyd undersøkelse. Der kan de finne ut om livmorhalsen din er lukket (som den skal være), evt. om den har begynt å åpne seg.
Snakk med jordmoren din, og be henne forklarer deg hva hun mener med myk livmorhals og hvordan hun vurderer din situasjon.
Det er imidlertid helt vanlig at flergangsgravide har mer og oftere sammentrekninger, eller kynnere, i livmoren enn hva førstegangsgravide har. Dette er normalt. Lykke til videre i svangerskapet.
Hilsen Monica