Spørsmål:
Jeg begynte å merke de første kynnerne i uke 16. Da fikk jeg kynnere kanskje bare en gang i uken, og synes egentlig det var litt gøy fordi magen ble så hard og jeg kunne se tydelig omriss av livmoren, det var akkurat som om den "tøyt" ut av magen. Nå derimot er jeg i uke 23 og kynnerne kommer oftere og oftere. Nå har jeg kynnere flere ganger om dagen, det gjør ikke vondt men noen ganger er det såpass ubehaglig at jeg må krøke meg litt sammen. Er dette farlig? Jeg er førstegangsgravid. Kan det komme av at jeg i gjennomsnitt drikker to kopper kaffe og en halv liter cola om dagen?

Svar:
Svar: Det er svært individuelt med kynnere i graviditeten. Hvor ofte og hvor sterke er også forskjellig fra kvinne til kvinne. Ikke sammenlign deg med noen. Du har dine kynnere. Kynnerer er muskelsammentrekninger i livmoren, og de er aldri farlige – men det er viktig å fastslå forskjellen på kynnere og premature rier (rier før terminen). Dette bør du prate med jordmoren/legen din om. De kan forklare deg hva du skal være obs på osv. Jeg tror ikke det har sammenhegn med kaffe og cola som du drikker, men det kan du enkelt finne ut av selv. Dropp det en dag, og se om det blir merbar forandring. Ingenting er bedre for deg og babyen enn vann nå. Det er ”rensende" og helt uten kalorier.
Lykke til videre! Hilsen Monica