Spørsmål:
Hei! Er gravid i 37. uke. For noen dager siden begynte jeg å få "murring" i ansiktet, og etterhvert i hender og føtter. Blir litt stiv i huden samtidig som det murrer under huden. Det er der hele tiden. Hva skyldes dette? Er det farlig? På forhånd takk. Trine

Svar:
Det er ikke alltid like enkelt å forstå det kvinner og menn forsøker å formidle siden vi ikke kan se hverandre eller snakke sammen.
Dette du spør om gjør meg litt usikker. Men, - jeg kan forsøke å se om jeg treffer.
Siden du nevner ansikt, hender og føtter og litt stivhet i huden er det nærliggende for meg å tenke på hevelse. Kan det være at du har begynt å få litt hovne fingre/hender, føtter og ansikt?
Det er ikke uvanlig, og det er akkurat på de stedene hevelsen som oftest oppstår. Hevelse eller ødem kan gi en slags "spreng-følelse" i huden som kanskje kan betenges som "murring".
Om du ikke kjenner deg igjen i dette, synes jeg du bør ta kontakt med jordmor/lege.
Hilsen Monica.