Spørsmål:
kan man få det lenge før fødsel?? jeg er i uke 33 nå.. og lurer litt på om jeg har fått det.. grunnen er at jeg har hatt i 3 dager noe menslignende smerter og smerter i ryggen. nederst??
kan du fortelle litt om modningsmerter?

Svar:
Svar: Egentlig er modningsmerter et ukjent begrep for meg, men jeg forstå hva du mener. Det er helt vanlig med mange slags ubehag/”smerter” knyttet til korsrygg/rygg, nedtrykksfølelse mot skjeden, mensmurring i nedre del av magen/ symfysen i siste del av svangerskapet. Disse symptomene kan komme og gå, være knyttet til aktivitet, til sammentrekninger(kynnere) eller bare dukke opp helt av seg selv, også uten forståelig grunn.
Kommer ubehaget/smertene takvis og regelmessig skal man alltid være obs. og tenke på en evt. begynnende fødsel. Generelt kan jeg si at det meste av ubehag er innenfor det som er helt normal på slutten av et svangerskap.
Håper du ble litt klokere! Hilsen Monica.