Spørsmål:
Hei! Før svangerskapet var jeg plaget av mild migrene ca. én gang i måneden. Det hjalp som regel å ta én tablett (Zomig Rapimelt) og legge seg nedpå litt. Nå er jeg gravid i 7. uke, og jeg har vært plaget i mer eller mindre 2 uker med hard migrene. Jeg har vært hjemme fra jobb i 3 dager ila. disse to ukene. Jeg ringte fastlegen min for å få noen andre medisiner som kan være bedre for fosteret, men han sa at ingen migrenemedisiner er garantert uskadelige. Jeg vil jo ikke risikere å gjøre noe som kan skade barnet mitt! Vet du om det finnes migrenemedisiner som er ok å ta? Evt. andre behandlingsformer? Jeg syns det er litt tidlig å fortelle sjefen min at jeg er gravid, men hvis jeg skal fortsette som nå, må jeg snart si noe... Tusen takk for alle råd du kan gi meg!

Svar:
Nei dessverre finnes det ingen migrene medisin som  kan brukes under svangerskapet, men akupunktur har svært godt effekt ved migrene. Det vil jeg absolutt råde deg til å prøve. (Siden alle kan kalle seg akupunktør er det tryget å vite at akupunktører med medlemskap i NAFO er trygge med lang utdanning)
Det kan også være et du blir bedre når den "hormonelle hodepinen" slipper taket. Mange kvinner som er plaget med mirgene blir faktisk veldig mye bedre av sin hodepine i svangerskapet. Det er håp for deg osgå!
Men, ikke glem nok søvn, nok mosjon, spise riktig, øvelser for å unngå stram muskulatur o.s.v. som også er med på å at du unngår nye anfall.
Håper du får bedre dager etterhvert!
Hilsen Monica.