Spørsmål:
Helt siden jeg ble gravid har jeg slitt med "løs" mage. Jeg har bare hatt løs avføring som plutselig vil ut og det er et problem når jeg skal være ute med venner. Det blir slik at jeg bare vil være hjemme og det er ikke sunt. Er bare 8 uker på vei så jeg vil ikke at de skal vite noe enda... Har du noe forslag til hva jeg kan gjøre??

Svar:
Svar: Dette høres ikke godt ut. Jeg synes du bør kontakte legen din. De fleste gravide sliter nok heller med forstoppelse enn det motsatte, spesielt i begynnelsen av svangerskapet. Som alt annet er også dette svært individuelt og noen erfarer at magen kan bli løsere, men ikke i så sterk form som du beskriver.
Selv om du er gravid må det nødvendigvis ikke ha noe med graviditeten å gjøre. Kan du ha fått i deg noe og fått en infeksjon i tarmen? Med en avføringsprøve kan dette undersøkes. Et annet alternativ blir å se på hva du spiser. Er det noe du reagere på, som kan gi løs mage?
Håper du finner at av det og får en bedre hverdag. Hilsen Monica.