Spørsmål:
Hei jeg er nå gravid i uke 35,har våknet noen dager nå i det siste og vært svimmel. Vet at jeg har lavt bodtrykk og har hatt det en stund,men det er ingen som har fortalt meg hva det vil si,om det har noe å si og hva jeg kan gjøre med det. Jeg er student og har 3 barn i fra før men har langt i fra noen super stresset tilværelse. Blir jo litt bekymret for babyen er veldig rolig nå,kjenner liv flere ganger om dagen men alikevel er det veldig rolig. Hva skal jeg gjøre ev ikke gjøre?

Svar:
Det er ingenting å gjøre med lavt blodtrykk. Det er heller ikke farlig, men kan være ubehagelig. Det eneste du kan gjøre er å forholde deg til det. Ikke reis deg raskt opp av sengen, eller fra stolen. Ikke stå lenge av gangen. Spis regelmessig og sørg for rikelig drikke.
Med hensyn til aktiviteten til barnet i magen er det som du sikkert har opplevet forskjell på dem, også som foster. Noen er roligere enn andre.
Er det gått lenge siden du kjent bevegelse eller spark bør du legge deg ned og prøve å få kontak med barnet, evt drikke søt saft.
Snakk evt. med jordmor om saken. Noen kvinner fører et sparkeskjema for å få det ned på papiret hvor mange spark det egentlig er.
Lykke til med innspurten.
Hilsen Monica.