Spørsmål:
Hei. Min samboer og jeg venter oss barn for første gang. Vi har tidligere mistet et par ganger. I 2005 mistet vi etter 20 uker, uten at legene fant en klar årsak. Hun er nå i uke 16 (fosterets uke 14). Hun er fortsatt i fullt arbeid som ergoterapeut. Hun har et relativt fysisk arbeid. Hun sier hun har daglige bekken-smerter. I tillegg har hun lavt blodtrykk. Hun sier hun opplever daglig svimmelhet. Jeg er bekymret for henne (og fosteret), og mener hun burde vært 100 prosent sykmeldt. Hun ønsker ikke å gi inntrykk av at hun "ber" om en sykmelding. Vi skal på ultralyd på torsdag. Er det tidlig med full sykmelding så tidlig i svangerskapet? Hilsen Espen

Svar:
Jeg skjønner godt at du er bekymret for din samboer og for barnet dere venter etter hva dere har opplevet. Bekkensmerter høer med til et normalt svangerskap. Lavt blodtrykk er ikke farlig, men kan være ubehagelig og gi svimmelhet.
Ut fra det du forteller er det ikke grunnlag for 100% sykemelding på nåværende tidspunkt rent medisinsk.
Det er trist at vi ikke har et bedre tilbud til gravide enn sykemelding.Kvinner som venter barn er ikke "syke", men gravide. Svangerskap kan oppleves svært forskjellig og bør gi rom for mye mer enn en "medisinsk" vurdering.
Jeg vil råde dere til å snakke sammen om nåværende situasjon og om uker/mnd. som venter for å finne ut hva din partner virkelig ønsker seg av avlastning. Kan det være noe på hjemefronten, fritid , familie, forventninger o.s.v. ?
Det er mange kvinner som ser at 100% sykemelding ikke er det beste for dem. De ønsker ikke å miste nettverket på jobben, ha for mye tid til å tenke og bekymre o.s.v. Men, det er samtidlig liten grunn til å spille tapper og venter på at noen skal SE at de trenger å ta det med ro.
For noen kan det være bra å ta en prat med arbeidsgiver. Ved å forandre arbiedsoppgaver og tilrettelegge kan den gravide gis en mulighet for å bli værende i jobb, noe mange er svært fornøyd med.
Redusert arbeidstid er også et godt alternativ til full sykemelding.
Det er viktig at du som partner tar vel din del uppfordret. Forskning viser at der menn stiller opp uten å bli bedt om det, resulterer det i at kvinner opplever og takler svangerskapets plager på en bedre måte enn de som til stadighet må be og mase på partner for å få ting gjort.
Ønsker dere et flott svangerskap!
Hilsen Monica.