Spørsmål:
Hei! Jeg er nå gravid i uke 32, og har hatt kraftige kynnere siden uke 19-20. Jeg ble innlagt med UVI for en måned siden, og da ble det sagt jeg hadde premature rier pga dette. Mormunnen var lukket, og det hadde ikke skjedd noen modning, men jeg har siden vært 100 prosent sykmeldt. Jeg er ikke så vant til å ta det med ro, og lurer på om du synes det er overdrevent å fortsatt være sykmeldt? Regner jo ikke med at jeg kommer meg tilbake på jobb før permisjonen(har termin 16.jan) Fortsatt er det slik at jeg har kynnere gjennom hele dagen og noe om natten, og det kommer både når jeg beveger meg og når jeg tar det med ro. Jeg lurer da på, kan disse kynnerne gå over til å bli rier og starte en for tidlig fødsel? Pga hyppigere "tak" og mer regelmessige kynnere ble jeg undersøkt på føden for noen dager siden, fortsatt ingen åpning eller modning. Betyr dette at jeg bare kan gjøre som normalt, selv om kynnerne kommer, eller vil det "utvikle" seg? Håper på svar på alle disse spørsmålene:)

Svar:
Det er desverre ikke lett å gi deg et godt svar for det er alltid vanskelig å vite hva som er kynnere og hva som er premature rier. Jeg vil tro du har tatt dette spørmålet opp når du var til sjekk på fødeavdelingen også.
Mitt råd til deg blir at du må forsøke deg frem. Se hva og hvor mye du tåler før du får flere og evt. sterkere sammentrekninger.
Magnesium tbl. kan også være til god hjelp. Magnesium virker avslappende på glatt muskulatur.
Må også fortelle deg at jeg har opplevet kvinner som har gått på tå gjennom hele svangerskapet p.g.a. sammentrekninger, tatt medisiner for det (ridempende ), og til slutt opplevet å gå over terminen og måtte bli satt i gang til fødsel!
Som du skjønner er variasjonen stor, uten fasitsvar og kvinnene forskjellige.
Ønsker det lykke til videre! Nyt dagene som de er og se fremover.
Hilsen Monica.