Spørsmål:
Heisann! Jeg er 30 uker på vei med min førstefødte,og har vært syk med kvalme,ekstremt mye oppkast hele svangerskapet og har i senere tid også utviklet migrene.Har vert innlagt 4 ganger på sykehus,sist gang for migrenen,var i mr,men alt fint,konkluderte med at den er savngerskapsrelatert.Legger ikke på meg i det hele tatt,og er begynt og bli veldig bekymret for babyen i magen..Får etter egen mening elendig oppfølging fra helsevesenet,det virker som de ikke bryr seg.Hva skal jeg gjøre?Hva slags oppfølging har jeg "krav" på?Er utslitt både fysisk og psykisk.. mvh En sliten Smiley

Svar:
Kjære deg! Det høres ikke ut som om du har det særlig bra. Det er trist å høre at du føler deg dårlig ivaretatt.
Om du er bekymret for barnets vekst, kan du be jordmor/legen din om en henvisning til ultralyd kontroll. Der kan man blant annet beregne barnets vekt og se om den er tilfredsstillende
Med hensyn til migren din, vil jeg på det varmeste anbefale deg akupunkturbehandling. Migrene er en av de ting som virkelig akupunktur kan hjelp mot, spesielt om pasienten kommer raskt til behandling( som du nå har sjansen til.) Akupunktur kan også hjelpe for kvalme.
Finn en akupunktør som er godkjent av NFKA/Naho, nå slått sammen til NAFO og be om hjelp.
Du spør om hva du har krav på. Du har krav på å bli tatt på alvor, få nok kunnskap til å kunne ta informerte valg. Til omsorg og god svangerskaps kontroll tilpasset dine behov.
Jeg vil råde deg til å ta det opp direkte med jordmor/legen du går til kontroll hos. Fortell dem hvordan du har det, hva du ønsker deg/etterlyser og hva du har behov for.
Forstår at du er sliten. Dette tar på både fysisk og psykisk. Ta godt vare på deg selv. Unn deg alt godt disse uken som er igjen. Hva med deilig aromaterapi?
Ønsker deg alt godt og håper du får bedre dager.
Hilsen Monica.