Spørsmål:
Jeg er gravid med mitt tredje barn og er nesten kvalm hele tiden. Begge søstrene mine var også kvalme da de ventet barn, det samme var min mor. Er det arvelig?

Svar:
Hva som er arv og hva som skyldes helt andre årsaker i denne sammenheng er det vanskelig å si noe helt konkret om. Siden dere alle fire har vært plaget er det nærliggende å tro at dere kan ha en arvelig disposisjon til kvalme i forbindelse med svangerskap.
Det er mange teorier rundt svangerskapskvalme uten at det med sikkerhet kan sies hva årsaken er. Kommandosenteret for kvalme og brekninger sitter i hjernestammen. Hvorfor dette senteret overstimuleres hos noen og ikke alle, er fortsatt en uløst gåte. Det er tydelig at hos dere er dette senteret svært stimulert.
Dager som fylles av kvalme kan være vanskelige å komme igjennom. Mange kvinner forteller imidlertid at å være ute i frisk luft er det som hjelper aller best. Jeg ønsker deg lykke til videre og håper kvalmen slipper taket snart.