Spørsmål:
Er det vanlig å være kvalm når man er i 24 uke? Er plaget med treg mage kan jeg ta noe for det tabletter. Eller er svisker bra.

Svar:
Hei!
Det er svært forskjellig når kvalmen slipper taket, og derfor er det ikke direkte uvanlig å kjenne kvalme i uke 24. Vil likevel legge til at dette gjelder først og fremst for kvinner som gjerne har vært plaget med sterk kvalme gjennom alle disse ukene. Treg mage kan også gi kvalme.
Beste råd mot treg mage er MOSJON!!! Dernest rikelig med drikke (vann) Grovbrød, fiber og svisker er også bra. Bytt ut søt melk med surmelk. Linfrø er veldig fint.
Graviditet disponerer for treg mage fordi dobbelt så mye vann som ellers suges opp fra tarmen, og dessuten blir tarmen slappere og beveger maten saktere fra magesekk til endetarm. Vær derfor ekstra påpasselig å gå på WC med en gang du kjenner trang til det!
Det er ikke anbefalt å bruke avføringstabletter, men jeg kjenner til at helsekostbutikker har et produkt noen kvinner har hatt glede av å bruke i en periode. Sjekk for sikkerhets skyld at det trygt kan brukes av gravide.
Lykke til videre! Hilsen Monica.