Spørsmål:
Hei Monica. Det jeg lurer på er om det er normalt å få kvalme og brekninger når man har kommet så langt som uke 16? Jeg hadde ingen symptomer frem til uke 12, men etter det så har kvalme, brekninger, hodepine og slapphet vært dagen min. Jeg trodde at etter uke 12 så skulle alt bli bedre, men for meg har det blitt bare verre og verre.

Svar:
Svar: Hei Anita! Det
høres ikke ut som du har det særlig bra om dagen. Det er ikke slik man
burde ha det når man venter barn.
Det er ikke normalt dette du beskriver.
Det hender nok at kvinner
som har hatt kvalme og brekninger i uker og måneder som endelig blir borte
plutselig og med stor skuffelse oppdager at plagene kan komme igjen. Som oftest
skjer det da bare en dag etter to. Helst i forbindelse med lite søvn, en bytur
eller bare ved at de er ekstra slitne.
Hvordan stemmer dette for
deg? Kan det være at du rett og slett er for sliten? At hverdagen din er for
tøff for deg akkurat nå? Kroppen er levende og forteller oss raskt hvordan vi
har det når vi ikke forstå det selv.
Mitt råd er at du tar en
prat med partneren din, evt. ta kontakt med jordmor/lege. Kanskje trenger du en
sykemelding en periode? Det er dessverre ingen som tar vare på oss om vi
ikke gjør det selv. Du skal
dessuten ta vare på barnet ditt.
Kvinner er dessverre ikke
alltid så flinke til egenomsorg. Hva er god egenomsorg for
deg?
Lykke til med en ny og
bedre hverdag.
Hilsen Monica.