Spørsmål:
Hei!! Jeg er i gang med mitt tredje svangerskap, og har vært veldig kvalm og kasta opp i alle tre. "Du får trøste deg med at det er et tegn på at alt er som det skal være," har jeg fått høre alle tre gangene. Men hva betyr egentlig det? Betyr det at barnet mest sannsynlig er friskt og fint? Hadde jeg ikke vært kvalm om det var noe galt med fosteret? Hilsen snart trebarnsmor

Svar:
Nei det betyr det ikke, men vi sier at kvalme i starten er en pekepinn om at svangerskapet går bra.
Hele 70-80% av kvinner plages med kvalme tidlig i gravditeten, - omtrent halvparten kaster opp.
Vi vet ikke sikkert hva årsaken er, men tror det har med svangerskaps hormonet hCG(human chorio gonadotropin) å gjøre. Tvillingmødre er av sammen grunn ofte ekstra kvalme.
Kvalmen har også sammenheng med at magesekken blir ekstra avslappet under graviditeten.
Men kanskje er det også slik at vi ved å være kvalme holdt oss unna giftinge planter/uter og bær og således ikke skadet fosteret i de mest følsomme første mnd., - og nå mister lysten på kaffe, alkohol og annet som kan være uheldig?
For de fleste går kvalmen heldigvis over etterhvert, mens 20% plages med den over halve svangerskapet.
Lykke til som trebarsmor!
Det er fantastisk med en hel liten egen flokk.
Hilsen Monica.