Spørsmål:
Jeg er i 13. uke, og er fremdeles veldig kvalm - både morgen, ettermiddag og kveld (t.o.m. om natten). Midt på dagen er jeg i god form - og da er jeg på jobb. Føler nå at jobben min tar absolutt all energi og at jeg er helt ferdig når jeg kommer hjem. Har i tillegg en datter fra før som jo trenger litt oppmerksomhet fra mammaen sin. Har du noen tips til hvordan jeg kan komme gjennom denne perioden uten å bli helt utkjørt? Hva kan jeg gjøre som kan hjelpe på kvalmen?

Svar:
Svar: Kjære deg! Det høres ikke godt ut å ha det som du har det nå og min første tanke var at du burde unne deg litt ro og hvile. Noen kvinner må nesten overtales til en sykemelding (hel/halv/aktiv sykemelding) for en periode. Kanskje er det så enkelt at bare dette vil hjelpe deg til å komme videre på en god måte.
Det er helt vanlig at hjemmets lukter er de verste. Mange kvinner har derfor stor nytte av å være ute i frisk luft. Kvalmen slipper litt da. Det kan du også får til om du får redusert litt på arbeidsmengden.
På babyverdens forside i Svangerskapsboken til mor kan du bl. a. finne litt mer om emnet under kvalme.  Du kan også søke på ordet for å få det som tidligere er skrevet om emnet.
Lykke til videre! Jeg håper du klarer å få til noe gode pusterom uten kvalmen.
Hilsen Monica