Spørsmål:
Jeg er i min 12 uke og har hele tiden vært plaget med kraftig forstoppelse. De siste dagene har det også kommet frisk blod de få gangene jeg har klart å gå på do. Drikker masse vann, trener og spiser kli og fiber, men ingen ting hjelper. Finnes det noe form for avføringsmiddel som gravide trygt kan benytte seg av?

Svar:
Du er ikke alene om problemet. Gjør et forsøk til med masse grønt og grovt. Spis svisker og sure melkeprodukter. Cultura og Biola. Linfrø er kjempebra. De svulmer opp i magen, og får et gelèlag rundt seg som gjøre det lettere for avføringen å gli gjennom tarmene. Forsøk med en spiseskje, men sørg for rikelig med drikke til. Du kan røre det ut i vann, la det svelle eller spise det tørt med et glass vann til. Evt. strø det på en kornblanding.
Om ikke dette gir resultat kan du oppsøke en helsekostbutikk og få gode råd der. Det finnes bl.a. presset frukt/fiken i terninger som kan være effektive.
Men ikke glem det viktigste: Gå alltid på toalettet når tarmen sier i fra.
Håper dette vil hjelpe deg.
Hilsen Monica.