Spørsmål:
hei Jeg er gravid i uke 37, og sist uke hadde jeg skikkelig nedpress, og fölte hele underlivet skulle sprenge. Etter dette så merket jeg plutselig en klump som kom ud av/ eller ved endetarms åpningen, å det var veldig ömt , å liknet en vannblemme. Eg blei skikkelig gåend, å det verket klarte ikke gå skikkelig elelr ligge. Nå he det gått nesten en uke den er ikkke like öm forsatt men den er plagsom, å eg merke den . Den er på störrelsen med en drue nesten, å eg ane isje ka eg sga gjöre eller hva det er? Er det hemoride eller er det noe annet ?Er dette som noe som kan väre farlig .

Svar:
Det høres veldig ut som en hemmoroide, som verken er farlig eller uvanlig i svangerskapet. Er du i tvil kan du ta det opp med jordmor/fastlegen.
Hemmoroider kan være ubehagelige, men det hjelper om du legger deg ned for å hvile og samtidig dytter den inn igjen i endetarmen slik at den får tømt seg for blod. Du kan også bruke salve eller stikkpille.
Pass godt på å ikke få hard mage, det forverrer det hele.
Om du legger deg på magen og legger en isbit på en vaskeklut tett intil hemmoroiden kan det også få den til å trekke seg sammen og bli mindre.
Lykke til med innspurten.
Hilsen Monica.