Spørsmål:
Hei. Jeg har plagdes med kløe i underlivet i hele perioden jeg har vært gravid, er nå 14 uker på vei. Tror ikke det er sopp. Har prøvd å skifte såpe og vaskepulver men til ingen nytte.Det er som en ring som går ca 10 cm nedover på innsiden av høyre lår. Selve ringen er i en rølig tone og veldig markert. Det er der det klør mest. Inne i denne ringen er huden lyserød så det vises veldig godt. Det klør spesielt ille på kveldene. Hva kan dette være og hva kan jeg gjøre for å stoppe kløen. I en periode, selvsagt da jeg var på GU, var det ikke så ille. Hva kan være årsaken til dette. Ligger uten truse om natten, men har prøvd å bytte vaskepulver på både underklær og sengklær. Bruker ikke tøymykner...Har ikke barbert på lenge så det kan ikke være at jeg reagerer på det heller.

Svar:
Jeg vil forslå for deg at du viser frem hudområdet til  jordmor/fastlegen når den er mest synlig. (Er du hestejente kan du fortelle det til dem. Heste kan ha "ringorm" som igjen kan smittes til mennesker.)
For å utelukke sopp kan du prøve med Canesten salve.
Du kan også forsøke et helt ufarlig preparat : Krystallfiolett, som pensles på området. Prøv forsiktig på huden ved siden av først for å se om du ragerer på middelet. Alt blir blått, så ta på en gammel bukse etter penslingen. Det fås på resept.
Aloe vera er også et godt middel for det meste.
Håper du blir bedre.
Hilsen Monica.