Spørsmål:
Jeg er i min 5 uke og har hatt mensenlignende smerter i underlivet i noen dager. I går ble disse smertene svært intense mens jeg var på et kjøpesenter. Jeg ble veldig uvel og svimmel, og på vei mot toalettet besvimte jeg i armene på samboeren min. Heldigvis var han med! Jeg måtte veldig på do (men kastet ikke opp), men etter dette ga smertene og svimmelheten seg. Det hele varte kanskje i 10 min. Ca 2 timer etterpå skjedde det samme da jeg lå hjemme på sofaen. Denne gangen var smertene enda mer intense, men jeg ble ikke så svimmel fordi jeg lå i sofaen. Blir litt redd..men har jo hørt om lignende smerter hos andre. Det er bare så vondt. Skal til lege om 1 1/2 uke. Burde jeg gått til legen tidligere? Takk for denne fantastiske siden!

Svar:
Det er vanlig med mensmuring, stikking og diffuse smerter i magen i begynnelsen av svangerskapet. Av og til kan det også oppstå en krampeaktig  smerte i lysken, men den er sjelden vedvarende.
Denne smerten du forteller om er uvanlig.
Svimmelhet og  besvimelse kan nok forekomme, særlig om man blir stående lengde, er sulten og det er varmt i rommet, men besvimelse p.g.a. sterke smerter er noe helt annet. Du bør kanskje vurdere om du skal bestille en time litt tidligere hos legen. Særlig om dette ikke gir seg.
Håper formen kommer seg, og at du får et fint svangerskap.
Takk for  din hyggelige hilsen.
Hilsen Monica.