Spørsmål:
Hei. Jeg har et spørsmål ang vannlating. Er gravid i uke 28 og det føles som jeg har gått på do hele svangerskapet hittil. I det siste er det litt ubehag når jeg blir tisse trengt, og må forte meg på do. Det gjør ikke vondt å tisse, men det er veldig ubehagelig når jeg blir så tissetrengt, både i blæra og nedre del av magen. Som regel kommer det veldig lite urin, selv om det kjennes ut som jeg ikke kan holde meg lengre og det skal komme mye. Det kjennes ofte ut som et press på blæra. Urinen min ser helt fin ut ved kontroll hos jordmor. Hadde litt problemer med vannlating før jeg ble gravid å var både til gynekolog og urolog men ingenting galt ble funnet. Lurer veldig på hva dette kan være og bekymrer meg en del? Håper ikke dette kan bli værre en det allerede er! Vennlig hilsen Monica

Svar:
Det er ikke uvanlig med hyppige do besøk i første og siste del av svangerskapet. Hvis barnet ligger dypt nede eller hodet fester seg tidlig i bekkinngangen merkes dette godt på blæren.
Et godt råd for alle med blæreproblemer er å drikke rikelig. Det betryr mye mer enn normal tørste tilsier. Dette er med på å gjennomskylle blæren. Det kan selvfølgelig vær litt slitsomt når man er gravid, men om du passer på å drikke mest på dagtid og minder mot kvelden vil det hjelpe på nattevandringen.
Husk på å la urinen renne ut selv når du er på do. Ikke press den ut. Sitt oppreist med overkroppen.
Det er ofte ubehag knyttet til vannlaningen mår man" må veldig", som du har erfart. Jeg kan ikke forklarer deg hvorfor, men slik er det for mange.
Nå som vi går mot kaldere tider kan det være til hjelp med en ullbukse. Varme er undervurdert som behandling. Pass på varme føtter også.( Prøv selv og se om det kan hjelpe deg.)
Om det blir verre kan jeg ikke si, men barnet blir større og det blir mindre plass, - så sjansen er stor.
Ved å legge seg ned og hvile litt noen ganer ri løpet av dagen minskes trykket også på blæren. Håper du får en god sluttfase.
Hilsen Monica.