Spørsmål:
Er gravid med nr. 2 i 10. uke. Har vært plaget med varierende menssmerter de siste ukene. Kjente ingenting til dette sist. Lurer på: * Er dette såkalte kynnere? * Hvor lenge vil dette vare? * Finnes det noe som kan lidre smertene? Normalt tar jeg paracet/ibux når jeg får mensen, men det er jo ikke aktuelt nå når jeg er gravid. Takknemlig for råd/tips.

Svar:
Som annengangs gravid er det helt vanlig det du nå opplever. Det er helt normalt at livmoren trekker seg sammen. Det gjorde den i ditt første svangerskap også, men vanligvis kjenner ikke kvinner så mye til det som fleregangs gravide gjør.
Det er forskjellig fra kvinne til kvinne hvor ofte og hvor sterke sammentrekningene(kynnere) er. Noen merker det mest i begynnelsen og på slutten av svangerskapet mens andre har det hele veien.
Det i midlertid sjelden de blir beskrevet som smertefulle.
Det er ikke mye du kan gjøre med dette, men snakk med jordmor/legen din om de øker i styrke eller kommer regelmessig.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.