Spørsmål:
HEI "Alle" steder leser jeg at barseltiden varer ca 6 uker. Jeg blødde i 8 uker. Etter over 9 uker etter fødsel har jeg vondt i livmoren. Det kan komme når jeg ammer, men også utenom det. Noen ganger kjennes det ut som noe ramler ut av underlivet og det gjør vondt når jeg hoster. Det kjennes som menssmerter. Legen sa at alt var ok ved 6 ukers kontrollen og at livmoren ville lukke seg om ca 2 uker. Er det det jeg kjenner? Hvorfor tar barseltiden min så lang tid? Kan det ha noe med at fødselen ble satt i gang, at jeg ble klippet og sydd og barnet tatt med sugekopp?, eller at jeg har hatt brystbetennelse og tatt antibiotika i 14 dager? Fikk vite ved en ultralyd før fødsel at jeg hadde en 6 cm stor muskeknute på livmoren, bør dette gjøres noe mer med nå? Takknemlig for svar!

Svar:
Barseltiden kan også være individuell. Du er ikke alene om å blø lengre enn 6 uker. Jeg kan ikke se sammenheng mellom blødningen og det du har opplevet i forbindelse med fødsel og tiden etterpå.
Jeg vil foreslå for deg at du ber om en kontroll hos en gynekolog hvis plagene dine ikke gir seg.
Muskelknuten gjøre man vanligvis ikke noe med nå. Kanskje på sikt. Det kan du også ta opp på kontrollen.
Det er imidlertid kjempeviktig at du kommer igang med knipeøvelser! Det vil nok kunne redusere plagene/fremfallsfølelsen.
Lykke til med daglige øvelser.
Hilsen Monica.