Spørsmål:
Jeg er i ca 8-9 uke, helt utslitt etter kvalmen og oppkast den siste uken. orker ikke detta, er tynn fra føra, skjønner ikke hva jeg skal spise, er svimmel i tillegg, hva skal jeg gjøre? Er dette normalt?

Svar:
Kjære DD.
Jeg har møtt mange kvinner
som har hatt det slik som du beskriver, og det gjør noe med meg hver gang. Jeg
ser hvor slitne de er, hvor tatt de er av kvalmen, og kjenner håpløsheten deres
når de føler at ingen ting hjelper. Dessverre er det heller ikke slik at alle
"gode" råd hjelper for alle gravide. Jeg skal forsøke å svare deg, og begynner
med det siste spørsmålet først.
Det er normalt å være kvalm, til dels å kaste opp også - kanskje daglig i
starten av svangerskapet. Det skjer oftest om morgenen (derav navnet
morgenkvalme), men her kan det være store variasjoner. Kvalmen avtar som oftest
etter ca.12 uker. Det som ikke er normalt er hvis du kaster opp mye og ofte over
lengre tid, slik at du til slutt ikke klarer å beholde noe av det du får i deg.
Da kan du i verste fall bli uttørret og feilernært. Det hender kvinner blir
innlagt på sykehus for å få intravenøs væsketilførsel, ro og hvile.
De klassiske rådene ved normal kvalme og oppkast
i svangerskapet er:
- Spis lite og ofte
- Spis før du blir sulten
- Spis gjerne litt på sengen før du står opp. Når du våkner om morgenen er
magesekken tom og magesyren har ikke annet enn innsiden av magesekken å
fortære. Dette gir kvalme. Bli derfor liggende i sengen i ca. 15-20 min. mens
du fordøyer kjeksen eller knekkebrødet. (Kanskje må du sette klokken til å
ringe tidligere for å få det til rent praktisk.)
- Drikk rikelig med væske. Det kan være lettere å få i seg flytende enn fast
føde.
- Unngå alt som fremkaller kvalme.(F.eks. kan det være lurt å pusse tennene
uten tannkrem)
- Unngå stress
- Vær mye utendørs (Hjemmets lukter er ofte de verste)
- La andre ta over matlagingen
- Sørg for nok søvn og hvile
- Ingefær (fersk eller som tabletter kjøpt i helsekostbutikk)
- Peppermynte the
- Tilskudd av vit B6
- Unngå forstoppelse
Hva skal du spise?
Min erfaring er at de kvinnene som har
det slik du forteller, bare kan spise det de selv finner ut er godt for dem.
Selvfølgelig ønsker de fleste å være nøye med kostholdet i denne tiden. Når
kvalmen derimot kommer og overmanner dem så fullstendig blir det å holde den
unna, evt. klare å holde på det lille av mat man har fått i seg den dagen, det
viktigste. Næringsinnhold og kalorier får ikke første prioritet i denne akutte
perioden.
Det du likeve bør vite er at matvarer med høyt innhold av proteiner og det
som kalles komplekse karbohydrater (stivelse – og fiberrike karbohydrater)
fullkornprodukter, grønnsaker, poteter, frisk frukt og brun ris er nyttige
nå.
Utover dette vil jeg legge til:
- Ta en dag av gangen. Ikke tell dager eller uker for å
se hvor lang tid det er igjen av kvalmeperioden. Det kan hjelpe deg psykisk.
- Stell pent med deg selv, og kom med ønsker til dine
nærmeste. De kan dessverre aldri forstå hvordan du har det. Du kan trenge all
den støtten de kan gi deg.
- Hvil deg mye. Mange forteller at om de ligger helt
stille, så forsvinner kvalmen. Kanskje må du for en periode få en sykemelding.
- Vær ute i frisk luft så mye du orker, og gå på besøk
selv om du ikke orker tanken på det. Alle forteller at det gjør dem veldig
godt.
- Prøv å ikke la kvalmen ta hele deg. Klarer du å tenke
at den for bare være der, men den skal ikke få ta knekken på deg, ja da er du
på offensiven!
- Ikke sammenlign deg med andre. Dette er ditt
svangerskap.
- Ikke gi deg selv dårlig samvittighet når kvalmen tar
deg som verst og du evt. tenker negative tanker. Noen kan fortelle at de
innimellom angrer på det. Det går over, og de negative tankene forsvinner.
- Om du ikke kjenner den gleden som du kanskje hadde
forventet, - så er du helt normal. Trøst deg med at den kommer.
- Det er helt vanlig å ikke ha lyst på sex i en sånn
periode. Heldigvis kommer lysten som oftest tilbake når kvalmen forsvinner.
- Finn en hyggelig jordmor eller lege som kan gi deg tid
når du trenger et fristed. Et sted du kan komme å "tømme" deg og hente nye
krefter til å gå videre.
- Finn ut hva du skal gi deg selv som premie når du er
ferdig med denne vanskelige perioden.
- Husk at plutselig en dag, kanskje før du selv aner - våkner du og kan ikke
tro det. Kvalmen er borte!
Svimmelhet
Det er ikke uvanlig å være svimmel i
begynnelsen av svangerskapet. Mange klager over det. Lavt blodsukker kan gi
svimmelhet, så av den grunn er det lurt å ikke gå for lang tid uten mat. Den
generelle uvelheten som kvalme og oppkast medfører kan også gjøre deg
svimmel
Råd:
- Pass på at du ikke reiser deg brått opp av en stol,
eller at du blir stående lenge.
- Unngå varme rom. Sørg for frisk luft.
- Ha litt rosiner eller fullkornkjeks for hånden. Dette
vil få blodsukkeret til å stige.
- Føler du at du holder på å besvime, så sørg for at du setter deg ned med
hodet mellom bena. Det kan være lurt å løsne på stramme klær.
LYKKE TIL!
Monica.