Spørsmål:
hei jeg er en jente jeg er i 5 måned nå. Har vært til doktoren en gang bare i løpet av svangerskapet. I går fikk jeg smerter nederst i magen også litt kvalm. Dette var etter jeg hadde spist litt sterk mat…hva kan dette være?
Jeg bor på to plasser så det er vanskelig å gå til lege. Føler meg uvel hos doktoren!

Svar:
Svar: Hei Stine! Det er vanskelig for meg å si noe om hva det kan være ut
fra så sparsomme opplysninger. Det er ikke uvanlig at kvinner som venter barn
kan få litt vondt her og der uten at det er noe galt. Når livmoren trekker seg
sammen kan magen bli stien hard og noen får litt ubehag nederst i magen. Kan det
være det? Kvalme kan også forekomme, spesielt hvis man har spist for mye eller
litt uvant mat.
Er du likevel i tvil, eller fortsatt har vondt bør du
kontakte legen din. Finnes det ikke en jordmor i nærheten som du også kunne ta
kontakt med i løpet av svangerskapet?
Husk at de begge er der for å ta
godt vare på deg! Skriv gjerne en lapp før du skal dit slik at du husker hva du
vil spørre om. Du kan også ta med deg partneren, en venninne eller mor.
Lykke til videre. Hilsen Monica.