Spørsmål:
Hei. Jeg er 28 uker gravid og sliter til tider med litt høy puls......er dette vanlig??? Det kommer plutselig, samme om jeg er i aktivitet/jobb eller sitter stile/hviler. Det er veldig ubehageligt, får litt hjertebank,noen ganger svimmler jeg, svetter og blir litt redd. Det kan vare alt fra 2-3 min til rundt 30 min.

Svar:
Det er ikke uvanlig at gravide har hjertebank eller at de noen ganger kan kjenne et ekstra slag eller to. Dette kan skje i hvile eller under aktivitet.
Siden du blir så uvel som du forteller vil jeg absolutt råde deg til å ta det opp med jordmor/fastlegen for en evt.utvidet sjekk. (Uvelheten kan ha sitt opphav i din redsel, som er helt forstålig)
Jeg vil tro at det er bedre for deg å vite at alt er bra med deg og ditt hjerte når disse symptomene kommer, enn å være redd og usikker som igjen kan forsterke uvelheten.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.