Spørsmål:
Er i uke 14 nå og skal til jordmor for første gang om en uke. Sliter med hodepine og svimmelhet og lurer på om det kan være grunn til å oppsøke lege. Jeg har hatt høyt blodtrykk lenge før jeg ble gravid i tillegg til stor overvekt. (BT 140/95) Er litt bekymret for f.eks sv.skapsforgiftning. Kan hodepinen komme av jernmangel eller lav blodprosent? Har ikke lyst å være hysterisk ang. dette, så jeg bør kanskje ikke mase på legen siden jeg skal til jordmor neste uke... Kanskje du kan svare meg?

Svar:
Svar: Det er ikke unormalt med svimmelhet og hodepine i begynnelsen av svangerskapet. Hodepinen er ofte hormonelt betinget  og forsvinner som oftest i løpet av de første mnd. (Nå kan også hodepine ha flere årsaker.) Et labilt blodtrykk kan gi svimmelhet. Jeg råder derfor kvinner til ikke å reise seg brått opp og til å unngå å bli stående i lang tid av gangen.
Jeg synes nok du skal å gå til jordmor og snakke med henne om dette som opptar deg. Sammen kan dere diskutere om du evt. også bør ta en legekontroll.
Lykke til videre! Hilsen Monica.