Spørsmål:
Jeg plages fryktelig med det jeg tror jeg kynnere. Hvis jeg er ute å går, så er magen stram hele gå turen, og det presser skikkelig på i lysken ovenfor begge føttene. Har en del arbeids vakter på 4 timer, og noen vakter med flere timer, i morgen 8, men bare i løpet av fire timer er magen så vond og hard, at det er ubehagelig å stå oppreist til tider. Føler meg som en hypokonder og vil ikke gå til legen for alt. Men tror du dette er kynnere? Kan det på noe vis være farlig eller er det bare så fryktelig ubehagelig?

Svar:
Svar: Det er veldig vanskelig for meg å si hva dette er uten å undersøke deg, men det kan høres ut kynnere. Generelt kan jeg si at det er veldig vanlig med sammentrekninger i livmormuskelen i et svangerskap. Dette skjer uten kvinners vilje, og kan av og til oppleves som plagsomt/ubehagelig. Noen kvinner opplever dette gjennom hele svangerskapet, men andre får det mest mot slutten.
Jeg vil råde deg til å ta det opp med jordmor/legen du går til kontroll hos. De kan bl.a. kjenne på magen/livmoren din når den trekker seg sammen og vurdere situasjonen.
Du kan evt. forsøke Magnesium tbl. som kan kjøpes resept fritt på apotek eller helsekost. Magnesium er viktig når det gjelder å få muskelene i kroppen til å slappe av.
Kynnere blir normalt først farlige dersom de går over til å bli rier og starter fødselen før terminen. Noen kvinner blir av den grunn sykemeldt. Håper du ble litt klokere? Hilsen Monica