Spørsmål:
Hei. Jeg fødte for litt over to uker siden og noen dager etterpå fikk jeg hemorroider som et resultat av forstoppelse. Disse har jeg ikke klart å bli kvitt tross at jeg har fått salve og stikkpiller på resept samt at jeg spiser sunt og har fått mye mykere avføring. De blør ikke og de er egentlig ikke større enn erter men er forferdelig ubehagelige og klør veldig, og de hemmer meg slik at jeg sliter med å gå og stå. De ødelegger faktisk mye av gleden ved nettopp å ha blitt mor for jeg kjenner de hele tiden og orker ikke dra noe sted. Kan jeg forvente at de forsvinner av seg selv etterhvert eller burde jeg fjerne dem?

Svar:
Det kan være ubehagelig med hemorrider, men det er trist å høre at de få ta så stor plass i livet ditt at gleden ødelegges.
De vil nok bli bedre, men du kan hjelpe til med å dytte de inn igjen hver gang du legger deg flatt. Ta en hanske på eller vask deg godt og dytt de innenfor analringen. På den måten får de tømt seg. Hemorroider er utvidede vener.
Noen har glede av en reseptfri salve, Camferatum. Den ble brukt ved forkjøelse og tett nese i "gamledager". Den svir litt, men så virker den nærmest litt bedøvende og stopper kløe. Mon tro om den ikke treker venene sammen også. Dette er vel nærmest et kjerringråd,- som mange opplever at virker bra.
Slipp gleden løs igjen, og ikke la noen hemorroider ødelegge hverdagen din.
Hilsen Monica.