Spørsmål:
Hei. Dette er ett litt pinlig spørsmål, og er derfor litt flau for å ta det opp med legen min. Jeg er gravid, 9 uker på vei. Den siste uken har jeg vært veldig hard i magen, og hatt problemer med å komme skikkelig på do. For å få det til må jeg sitte lenge og trykke intenst (beklager detaljene). Jeg er redd for at denne intense pressingen kan skade fosteret - kan den det? (Har hatt tre spontanaborter tidligere). Og har du noen råd for å få "løst opp" litt?

Svar:
Svar: Dette er du nok ikke alene om å oppleve. Kvinnekroppen er så innstilt på å gi det lille barnet gode vekstbetingelser at maten går langsommere gjennom tarmen nå mens man er gravid. Mange føler seg oppblåst i magen av sammen grunn. I tillegg suges det opp mye mer av væsken i tykktarmen, opp til 50% mer enn ellers. Alt skyldes hormonforandringer. Ikke underlig at gravide blir forstoppet
Du bør hjelpe tarmen din og gå på do med en gang du fornemmer trang. Drikk mengder med vann, spis grovbrød, mye fiber og mosjoner. Linfrø er bra fordi det svulmer opp i magen og får et mykt gelèlag rundt seg som hjelper avføringen å gli dit den skal. En spiseskje vil hjelpe deg, men pass på rikelig med væske samtidig. Pressingen kan ikke skade fosteret, men kan i verste fall gi deg hemorroider.
Lykke til! Hilsen Monica.