Spørsmål:
Hei. Jeg er gravid i uke 4 og har veldig vondt i mage og rygg. Har vanskelig for å komme på do (bæsje), hadde hemorider for litt siden er det det som gjør at jeg har vondt og ikke kommer på do,eller er det bare forstoppelse?

Svar:
Hemorroider kan gjør det vanskelig å få ut avføringen fordi det føles smertefult og av den grunn lar det være, men de er aldri direkte årsak til forstoppelse.
Det er vanlig at gravide merker forandringen fra tarmen tidlig. Tarmene blir slappere og beveger seg ikke riktig som ellers, noe som gjøre at maten tar lengre tid å passere. I tillegg suges det opp ca 50% mer av væsken i tykktarmen.
1) Du må derfor sørge for rikelig med drikke;VANN. Drikker du lite vil det meste av væske bli suget tilbake til tamen igjen med hard, tør avføring i endetarmen som reaultat
2) Tenk på hva du spiser: fiberrik kost ,grovbrød, svisker, sure melkeprodukter, linfrø.
3) Adlyd tarmen! (Gå alltid på do med en gang du kjenner det)
4) Mosjon.
Lykke til med endringer som vil gi resultater.
Hilsen Monica.