Spørsmål:
Lurer på hva jeg kan gjøre for å unngå halsbrann. Tror ihvertfall at det er det jeg er plaget med. Er 27+3 og får brennende smerter i brystet mellom ribbeina. Det er først de siste dagene at jeg har vært plaget med dette og det kommer alltid når jeg har lagt meg. Det er veldig ubehagelig og vondt. Føler at hele brystet skal brenne opp.

Svar:
Svar: Prøv å finn ut hva slags mat som er verst for deg ( f.eks sterkt krydret eller fet mat, kaffe, brus) og hold deg unna det. Ligg høyt med hodet når du skal sove. Ikke legg deg  rett etter et måltid. Det kan hjelpe med melk, vann, noen bruker mandler(kjerringråd), noen synes det hjelper med rå gulerøter. Du kan prøve Alginat eller Gaviscon, en blanding av  alger og syrenøytraliserende middel. Dette legger seg som en gelè opp på maten  og sørger for at det ikke kommer opp i spiserøret.
Rent syrenøytraliserende midler kan også hjelpe. Det fås på  apoteket.
Lykke til, håper du finner noe som hjelper deg. Hilsen Monica.