Spørsmål:
Hei. Jeg har to barn som det er 5 år imellom. minsten er 2 år. I begge svangerskapene har jeg slitt med kraftig bekkenløsning, og jeg sliter fortsatt med bekkenløsning etter siste svangerskap, har fått diagnosen kroniskbekkenleddsyndrom. Jeg og min mann har veldig lyst på et tredje barn. Men jeg er litt bekymret for bekkenet mitt. Jeg har hørt at man som regel blir verre i bekkenet for hvert svangerskap, og blir jeg verre nå havner jeg i rullestol. Er det en stor mulighet for at jeg kan få et tredje barn uten å bli verre? Jeg trener mye med fysioterapaut, og han mener det burde gå bra. Samtidig innrømmer han at han vet generellt lite om graviditet. Eller burde jeg bare være lykkelig for de nydelige barna jeg har og ikke ta sjangsen på å bli gravid igjen.

Svar:
Ingen kan på forhånd vite hva som vil skje med deg, men all erfaring tilsier at du vil bli minst like ille eller verre. Det vil si at det er liten eller ingen sjanse for at du ikke blir verre.
Det finnes fysioterapeuter i Norge som har spesialisert seg på dette fagområdet. Snakk med din fysioterapeut om dette og få evt. en henvisning fra fastlegen eller ta direkte kontakt selv for en konsultasjon.
Det er flott at du tar godt vare på deg selv og helsen din.
Hilsen Monica.