Spørsmål:
Hei, jeg er gravid i 22 uke, og har hatt 3-4 soppinfeksjoner med få ukers mellomrom.... Er det noe jeg kan gjøre for å unngå dette? Jeg er temmelig sikker på at det virkelig er soppinfeksjon, det stemmer med alle symptomer. Vet at det er vanlig i svangerskap, men det er så slitsomt.... og det klør sånn... Behandler det med canesten, - hvor ofte kan jeg gjøre det? Tusen takk for hjelpen.

Svar:
Ca 1/3 av gravide plages med soppen Candida albicans. Den liker fuktighet, og i graviditeten er skjeden ekstra fuktig.
Sopp er ikke farlig, men ubehagelig som du opplever nå. Det blir som regel bedre etter fødsel.
Hva kan du gjøre?
*Bruke bomullstruser. De kan kokes og de er luftige.
*Unngå stramme klær.
*Ikke spis søtsaker.
*Tilfør skjeden melkesyrebakterier. Yoghurt naturell kan brukes. Bruk en 10 ml sprøyte uten spiss og fyll den med yoghurt uttynnet i i litt vann. Sprøyt dette inn i skjedeåpningen to ganger daglig i 7 dager.
(Av 32 gravide som ble behandlet med youghert naturell, var alle bedre etter to dager, og 28 fortsatt mye bedre etter to mnd.) Melkesyrebakterier kan også kjøpes på apotek som vagitorier.
*Partner må behandles samtidig som kvinnen, ved at forhuden trekkes tilbake og smøres med soppdrepende krem. (Hvis ikke kan smitten gå frem og tilbake)
*Pensling med krystallfiolett kan hjelpe. Utføres av jordmor/lege.
*Søk evt. hjelp hos legen og få resept på høydosert Canesten stikkpille, samt krem til partner.
Håper du blir bedre.
Hilsen Monica.