Spørsmål:
Jeg er nå i 24.svangerskapsuke, og er plaget med forstoppelse.Er ganske aktiv,for jeg går lange turer hver dag itilegg til at jeg driver litt med spinning.Kostholdet mitt er sunt, og jeg drikker mye vann.Nå lurer jeg på om jeg kan ta avføringspiller?Eller har du andre gode råd? På forhånd takk.

Svar:
Du bør ikke ta avføringspiller. Det er dessverre ikke unormalt med treg avføring, og det kan være svært ubehagelig. I svangerskapet suges det opp ca. 50% mer vann fra tarmen enn til vanlig. I tillegg beveger tarminnholdet seg langsommere. Ikke rart du føler deg forstoppet.
Du må prøve å hjelpe tamen. Selv om kostholdet er bra,er det kanskje ikke fiber rikt nok.
Tenk grovt, masse grønnsaker, svisker og sure melkeprodukter. Vann må du drikke hele dagen. Bruk gjerne linfrø de svulmer opp i magen og hjelper på en måte å få avførngen riktig vei.
Cultura og Biola med grove kornblandinger er bra.
Hjelper ikke dette kan du spørre på helsekost om de har godkjente narturpreparater som er trygge for gravide.
Det viktigste av alt er likevel å adlyde tarmen. Ikke vent med å gå på do når korppen har gitt deg beskjed.
Håper dette kan være til hjelp.
Hilsen Monica.