Spørsmål:
Hei
Må først si at dette er en kjempeflott spalte:)
Jeg er nå gravid i uke 35.
Siste uken har jeg hatt diare omtrent daglig, med magesmerter rett før. Har også hatt mensliknende smerter nederst i magen og korsryggen. Disse kommer så fort jeg gjør noe, til og med bare ved gange, og roer seg ofte når jeg setter meg og hviler. Ofte diare etter slike smerter også..
Har lest om en del som har diareplager siste tiden før fødselen. Er det noe som er vanlig??
Takk:)

Svar:
Svar: Det er ikke min erfaring at diare er et allment og kjent problem i slutten av graviditeten, men det vil ikke si at jeg vet alt om gravide. Det er derimot kjent at løs mage kan følge med og kanskje være første tegen på at fødsel er i gang. Jeg synes du burde ta det opp med jordmor/legen du går til kontroll hos. Det kan evt. være en mageinfeksjon som gir deg disse plagene.
Det er imidlertid svært vanlig med kynnere på slutten av graviditeten men som oftest uten diare plager.
Lykke til og takk for din hyggelige tilbakemelding. Hilsen Monica.