Spørsmål:
Jeg har fått soppinfeksjon. Kontaktet lege og fikk beskjed om å kjøpe Canesten stikkpiller. Gikk på apoteket for å kjøpe disse. Men på bruksanvisningen står det at disse ikke bør brukes av gravide. Hva gjør jeg da? Er egstelig for har tidligere hatt to spontanaborter. Er 5 uker på vei nå. På forhånd tusen takk for svar.

Svar:
Du kan bruke vagitorier(stikkpiller) med forsiktighet nå så tidlig i graviditeten. Ikke bruk innføringshylse.
Mot slutten av svangerskapet bør man antagelig være varsom med bruk av vagitorier.
Det finnes alternative behandlig også.
Spør på apoteket/helsekost om vagitorier som bare inneholder melkesyrebakterier. Yoghert naturell kan også være et alternativ. (Av 32 gravide som ble behandlet med yoghert naturell, var alle bedre etter to dager, og 28 fortsatt mye bedre etter to mnd.) Oppskriften er å bruke en 10 milliliters sprøyte uten spiss og fylle den med yoghurt uttynnet i litt vann. Så sprøyte dette inn i skjedeåpningen to ganger daglig i syv dager. (Ingen hadde bivirkninger av behandlingen.)
Lykke til videre med graviditeten!
Hilsen Monica.