Spørsmål:
Hei Er så mye som skjer med kroppen nå som jeg er gravid og blir mye jeg går å lurer på om er normalt eller ikke...nå de siste dagene har jeg hatt en brennende følelse i underlivet som kommer og går...føles som om det er veldig varmt/brennende. Er ikke direkte smertefult, bare ubehagelig. Vet du hva dette kan komme av og om det er normalt, noe jeg kan gjøre? Tar med at jeg hadde mest sanns. en soppinfeksjon for ca 2 uker siden som ble behandlet med canesten og som forsvant. Leverte for sikkerhets. skyld urinprøve til lege for å utelukke urinveisinfeksjon. Prøven var helt fin. Har bekkenløsning, har den siste uken hatt ilende smerter i underlivet /lysken noen ganger når jeg går et skritt til siden, snur meg o.l, kan dette fha orårsaket den brennende følelsen i underlivet? Håper du kan svare :) Jeg er forresten 25+1 i dag. Therese

Svar:
Jeg kan dessverre ikke gi deg et eksakt svar på denne brennende følelsen, men vil oppfordre deg til å sjekke litt selv og prøve å finne ut hvor ubehaget sitter.
"Underliv" er en fellesbetegnelse, men hvor i underlivet sitter plagene?Ta et speil og titt på deg selv. Er det i slimhuden på innsiden kjønnsleppene og skjede, eller kommer de fra urinblæreregionen?
Du sier at du mest sansynlig hadde en soppinfeksjon.
Mitt råd er vite før du blir behandlet.Det er dumt å bruke medisiner på mistanke. Be jordmor/legen din sjekke deg så er du på den sikre siden.
Noen kvinner kan bli såre i underlivet p.g.a. mer utflod enn vanlig. Kan det være det du beskriver som en brennende følelse?
Et herpes utbrudd vil også kunne gi lignende symptomer. Om du kjenner det igjen som sviende, kløende, smertefulle småblemmer på underlivsslimhinnen(også en grunn til å undersøke seg selv) bør du ta kontakt for å få tatt en prøve med en gang (for å fastslå om det er herpes.)
Bekkenløsningsplager kan ikke gi denne brennende følelsen.
Lykke til videre! Håper du finner ut av det.
Hilsen Monica.