Spørsmål:
Hei... Jeg lurer veldig på en ting... I alle mine svangerskap så har jeg slitt med bekkenløsning, det har blitt verre for hver gang. Og den siste gangen måtte jeg bruke krykker den siste tiden. Sliter også med at hofta mi blir vond og kranglete under svangerskap. Det har hemmet meg litt i de to siste fødslene. Jeg ønsker litt å bli gravid igjen, men er skeptisk og redd med tanke på kroppen min. Vil den tåle et svangerskap til? Og kan man finne ut av dette på forhånd? Eller bør man rett og slett la være å bli gravid igjen?? Håper veldig på svar! Hilsen litt bekymret

Svar:
Nei dessverre det kan man ikke. Vi pleier å si at sjansen er stor for at bekkenløsning kan forverres i neste svangerskap. (Men, det finnes aldri en regel uten unntak.)
Jeg vil råde deg til å ta saken opp med jordmor eller legen som fulgte deg i svangerskapene og få deres mening.
Du kan også snakke med en fysioterapeut og få gode øvelser som MÅ gjøres daglig for å styrke muskulatur og gjøre deg bedre rustet til et evt. nytt svangerskap.
Kanskje må du/dere også vurdere om det holder med to og være glad for det.
Hilsen Monica.