Spørsmål:
Hei! Jeg har i flere måneder vært plaget med sopp infeksjon nedentil, og prøvd endel forskjellig etter råd fra legen; canesten krem, canesten vaginaltab, en reseptbelagt krem og en krem som er egentlig mot fotsopp! drikker drikkeyoghurt hver dag - flere glass om dagen, bruker bomullstruser, lufter så ofte jeg kan, vasker nedentil med vann, pafymefrie vaskemiddler/skyllemiddel ++... legen tok en prøve inne i sjeden for 2 uker siden som viste at jeg hadde en type soppinfeksjon, men fikk beskjed om at dette ville ordne seg med canesten. men nå har infeksjonen spredd seg bakover til endetarmen, jeg er helt rød der. det klør litt av og til, men er mest sjenerende og ubehagelig. har også klumpete hvit/gul utflod... snakket med legen igjen idag, hun sier jeg må bare fortsette å bruke kremen mot fotsopp samtidig som jeg lufter godt ++ men jeg holder på å bli gal, har du noen forslag til hva jeg bør gjøre???? er rett over 4 mnd gravid og har også hatt et par antibiotika kurer pga lungebetennelse for ca 1,5 mnd siden... kan jeg ha sex selv om jeg har en sopp infeksjon?

Svar:
Fortstår godt at du holder på å bli gal, men det hjelper deg så lite. Jeg vil heller si; stress ned og forsøk om du klarer å gi soppen mindre oppmerksomhet.
Svangerskap gir sopp gode vekstvilkår, det samme gjør antibiotikakurer. Stress påvirker immunforsvaret.
Mitt råd til deg er: Gå til apoteket og  kjøp reseptfrie vagitorier som inneholder melkesyrebakterier. På denne måten gjennskapes det sure miljøet i skjeden og soppen får dårligere vekstbetingelser. u nå være tålmodig og holde på den stund. Yoghurt naturell kan også brukes i skjeden.
Du kan selvfølgelig ha sex, men pass på at begge behandles når du behandles, slik at du ikke smittes av din partner igjen.
Soppen trives i fuktig miljø. (Ikke la sæd bli værende i skjeden over natten)
Husk også at trusene bør kokes, og bruk ikke truseinnlegg eller trange bukser.
Pass på nok søvn og hvile, riktig kosthold og mosjon. Det styrker deg!
Håper du blir bedre.
Hilsen Monica.