Spørsmål:
Hei Monica, jeg er gravid i uke 20 og har siden graviditetsuke 10-12 hatt bekkenkneppinger i bekkenet. Dette forverret seg under arbeid som rengjøring m.m for noen dager siden ble det verre og det begynte og verke i skrittet i korsryggen, og nedover i lårene når jeg sitter og går. Det sprenger når jeg står oppreist for lenge.
Er ganske bekymret, i tillegg har babyen sparket mindre enn den pleier, men den har vel byttet stilling eller noe.
Hadde ett samleie for noen dager siden. Det var etter det att det ble verre, jeg hadde litt blankt slim etter dette, men det kom vel av samleiet. Stemmer det at man har jo lengre skjede under graviditeten, sånn att sæd kommer senere ut?
Har også hatt stikking i urinveiene og må tisse hele tiden, men det kommer jo bare litt hver gang. Følte både i går og i dag at jeg ble bløt i trusa, og det kom akkurat som vann. Hva er dette??? Bader hver kveld , er det vann i skjeden?

Svar:
Svar: Det er vanskelig for meg å gi deg det riktige svaret. Det kan være
så mangt, og jeg foreslår at du tar kontakt med jordmor/lege med en gang for å
få avklart det hele. Du skal ikke bli bløt i trusen forutsatt at du ikke har
lekket litt urin. (Urin lukter ”tiss”.). Noen ganger kan kvinner ha
tyntflytende utflod som kan forvekslet med fostervann. Dette bør du derfor få
undersøkt.
Du spør om det er vann i skjeden når du bader, og det er det, men etter at du
står opp renner det jo ut igjen. Ta også med deg en urinprøve(morgenurin) når du
går til kontroll. Det kan være en god idè siden du har stikking i urinveiene og
må tisse så ofte.
Det er viktig med god egenomsorg i svangerskapet, så ta god var på deg selv!
Spør heller en gang for mye, og lykke til videre.
Hilsen Monica