Spørsmål:
Hei! jeg er en aktiv mor til 3, og har hatt litt problemer med bekkenløsning på hvert av svangerskapene. Men etter 3. mann, har jeg fått smerter i bekkenet nå over et halvt år etter fødselen. Da spesielt etter litt lengre gåturer. Smertene er verre enn hva jeg noen gang har hatt det, men de forsvinner etter en dag. Bør jeg ta kontakt med lege eller kiropraktor for å få en kikk på det? Er det noe behandling som kan hjelpe?

Svar:
Det er ikke uvanlig at bekkenløsningsplager i forbindelse med svangerskap øker for hvert svangerskap og kan bli vedvarende i lenger tid etter siste fødsel. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med legen for en henvisning til fysioterapeut i første omgang for å komme igang med gode øvelser. Det finnes veldig flinke fysioterapeuter som har spesialisert seg på akkurat dette i Norge. Ta det opp med fysioterapeuten i tilfelle hun/han ikke har mye erfaring.
Det er fint å komme igang med de gode øvelsene.
Det finnes også en forening for kvinner med bekkenløsning. Bruk nettet om du ønsker ytterligere info.
Hilsen Monica.